-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41945)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16904)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26957 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

برخي ميگويند: تجويد يك طرح استعماري است و تنها براي مشغول كردن مسلمانان به ظاهر قرآن به وجود آمده است. آيا اين سخن صحيح است؟

علم تجويد، يكي از علوم اسلامي است و سابقة ديرين دارد. تجويد قرآن، يك موضوع جديد نيست تا گفته شود، يك طرح استعماري است براي مشغول داشتن مسلمانان به ظاهر قرآن و بازداشتن آنان از تأمّل و تدبّر در محتواي قرآن. تجويد به معناي نيكو ادا كردن الفاظ قرآن است.

از زمان پيامبر6 قرآن با تجويد قرائت ميشده است، گرچه علم تجويد به معناي مجموعه قوانيني كه چگونگي قرائت صحيح و زيبا را به ما ميآموزد، در قرن چهارم تدوين گرديد. نخستين كسي كه فن تجويد را تدوين كرد، ابومزاحم موسي بن عبيدالله خاقاني بغدادي، (متوفاي 325 هـ . ق) است.(ر.ك: تجويد و آواشناسي، مرادعلي شمس، ص 19، مؤسسة انتشاراتي عصمت.)

خداوند در مورد تلاوت قرآن ميفرمايد: ...وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً;(مزمل،4)،...قرآن را شمرده شمرده بخوان.

ترتيل در اصل به معناي تنظيم و ترتيب موزون است. و در آيه به معناي خواندن آيات قرآن با تأنّي و نظم لازم، اداي صحيح حروف، تبيين كلمات، دقّت و تأمّل در مفاهيم و انديشه در نتايج آن است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 167، دارالكتب الاسلامية.)

از اين آيه رعايت تجويد در قرائت قرآن استفاده ميشود.

در روايتي امام صادقميفرمايد: ترتيل يعني در آيات قرآن مكث كني و آن را با صداي خوب بخواني.

تا تجويد را فرا نگيريم، نميتوانيم قرآن را با صداي خوب بخوانيم.

بنابراين، اصل تجويد از آغاز اسلام بوده، طرح استعماري نيست، قرآن به آن دستور داده و با انديشه و تدبّر در قرآن منافات ندارد، بلكه خود راهي براي انديشه و تدبّر در آيات قرآن است.

اين نكته هم قابل تذكر است همان گونه كه در كارهاي ديگر نبايد افراط كرد، در تجويد هم نبايد افراط كرد و اعتدال را رعايت نمود; ولي متأسّفانه امروز بسياري از مسلمانان از اين واقعيت فاصله گرفته، از قرآن تنها به الفاظي اكتفا نمودهاند و تلاششان تنها ختم سوره و قرآن است، بيآن كه بدانند اين آيات براي چه نازل شده و چه پيامي را ابلاغ ميكند؟ درست است كه الفاظ قرآن نيز محترم و خواندنش فضيلت دارد; ولي نبايد فراموش كرد كه اين الفاظ و تلاوت مقدمة فهم محتواي آن است.(ر.ك: تفسير نمونه، ج 25، ص 172.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.